2025 metais Vokiečių 6 kartu su EDU Vilnius vykdo projektą „Prakalbink mokyklos rajoną“.
Kaip prakalbinti savo mokyklos rajoną? Šį klausimą tyrinėti pakvietėme 7 klases iš keturių Vilniaus mokyklų. Projekto metu sukūrėme 4 edukacinius užsiėmimus, kuriuos kovo mėnesį išbandė mokiniai. Nuo rugsėjo mėnesio šie užsiėmimai, paversti pamokomis mieste, yra paskelbti „Vilnius yra mokykla“ platformoje ir pasiekiami naudotis mokytojams/-oms.
Apie projektą
Edukacinių užsiėmimų metu mokiniai tapo miesto tyrėjais, nauju žvilgsniu pažvelgę į savo įprastą mokyklos rajono aplinką, ją tyrinėjo, rinko duomenis, o remdamiesi surinktais duomenimis sukūrė pasiūlymą rajono erdvės pagerinimui ir jį kūrybiškai pristatė mokinių konferencijoje.
Edukaciniuose užsiėmimuose dalyvavo 7 klasės iš keturių Vilniaus rajonų: Justiniškių, Salininkų, Naujamiesčio ir Žirmūnų, iš šių mokyklų: Vilniaus Salininkų gimnazijos, Vilniaus Jono Basanavičiaus progimnazijos, Vilniaus Taikos progimnazijos, Vilniaus Tuskulėnų gimnazijos.
Iš viso projekte dalyvavo 196 7-8 klasių mokiniai, o užsiėmimus vedė 4 Vilniaus miesto muziejaus edukatorės. Kiekviena klasė dalyvavo 4 užsiėmimuose, po vieną per savaitę. Kovo mėnesį iš viso įvyko 28 edukaciniai užsiėmimai.
Projekto raktiniai žodžiai: smalsumas, tyrinėjimas, kūryba, šeimininkiškumas, sprendimų priėmimas, kūrybiškumas, socialinė interakcija, atradimai, mokymasis už klasės ribų, vieta grįstas mokymas, pilietiškumas.
Programos turinys
Programa parengta remiantis Vokiečių 6 parodomis („Kas į Viršulus?“ (2022), „Krasnuchos istorijos“ (2023), „Krasnucha. Rajonas, kurio nėra?” (2024)) ir ruošiantis parodoms atliktais tyrimais (Viršuliškėse, Savanorių pr.), bei Vokiečių g. 6 edukacinėmis programomis „(Pa)tirti miestą“, „Ką gali papasakoti mano kaimynas?“.
Edukacinių užsiėmimų tikslai:
-įtraukti projekto dalyvius į savo mokyklos rajono pažinimą;
-supažindinti su aplinkos tyrimo, istorijų rinkimo metodais;
-panaudoti surinktą medžiagą kuriant idėjas (projektus) rajonui ir savo bendruomenei;
-skatinti atkreipti dėmesį į jaunimo dalyvavimą miesto gyvenime.
Kiekviena klasė dalyvavo 4 užsiėmimuose:
- Pirmas užsiėmimas skirtas pradėti pažindintis su mokyklos rajonu, pradėti stebėti savo aplinką, joje ieškoti detalių, kelti klausimus, įsijausti į tyrėjo rolę. Užsiėmimo metu vaikščiojome po mokyklos apylinkes, mokiniai rinko, fiksavo, fotografavo įvairias įdomias vietas, laiko ženklus, skirtingus aplinkos elementus.
- Antro užsiėmimo metu mokiniai susipažino su istorijų pasakojimo (interviu) rinkimo metodais, etika bei surinktos medžiagos panaudojimo galimybėmis. Mokiniai atliko praktinę užduotį apklausinėdami ne tik savo bendraklasius, bet ir rajone tuo metu buvusius žmones.
- Trečiame užsiėmime mokiniai buvo supažindinti ir išbandė aplinkos tyrimo metodus. Pasirinktoje erdvėje vyko: stebėjimas, fiksavimas, matavimas, įvertinimas, erdvės tyrinėjimas iš skirtingų jos vartotojų (veikėjų) perspektyvos.
- Ketvirto užsiėmimo metu surinkti duomenys buvo apdorojami, apibendrinami. Remiantis surinktais duomenimis, mokiniai pasiskirstę grupelėmis parengė pasiūlymą tyrinėtai rajono erdvei pagerinti ir jį kūrybiškai pristatė.
Projekto pirmasis etapas baigėsi mokinių konferencija, kuri vyko Vilniaus miesto savivaldybės Tarybos salėje. Konferencijos metu klasės atstovai pristatė savo tyrimo rezultatus ir vieną klasėje išrinktą pasiūlymą rajono erdvei gerinti.
Mokinių ir mokytojų atsiliepimai
Patiko tyrinėti aplinką – daryti interviu, sužinoti daugiau iš žmonių informaciją ir fotografuoti nuotraukas.
Daryti interviu, nes sužinojau daugiau apie Salininkus nuo gyventojų kurie čia ilgai gyvena ir pamačiau kaip skiriasi kitų nuomonės apie Salininkus.
Kad mes tyrinėjome savo mokyklos rajoną ir galėjome po jį pasivaikščioti.
Sužinojau daugiau apie rajoną kuriam mokinuosi.
Kad rajonas yra svarbus ir jį reikia puoselėti.
Kad rajonas nepritaikytas daliai žmonių.
Patiko, kad užsiėmimas vyko už mokyklos ribų, buvo daug praktikos ir mažai teorijos, kuri vargina mokinius.
Konferencija labai patiko, vaikams buvo naudinga pirmą kartą sudalyvauti tokiame renginyje. Visi labai stengėsi ir jaudinosi.
Pamokos pasiekiamos visiems
Užsiėmimai buvo išbandyti su septyniomis klasėmis, tuomet jų turinys buvo koreguojamas atsižvelgiant į pirmame projekto etape dalyvavusių mokinių, mokytojų ir edukatorių atsiliepimus. Įvykdytas ekspertinis pamokų įvertinimas, buvo pasiūlyta pataisymų ir pridėtos pamokų sąsajos su bendrosiomis ugdymo programomis.
4 paruoštos pamokos yra paskelbtos „Vilnius yra mokykla“ platformoje. Platformoje mokytojai/-os gali pasinaudoti paruoštais pamokų planais ir medžiaga ir pravesti savo pamokas bet kuriame Vilniaus rajone.
Paruoštas naudojimui pamokas galite rasti čia:
- Pažink savo rajoną: laiko ženklai
- Pažink savo rajoną: pasakojimų (interviu) rinkimas
- Pažink savo rajoną: erdvės tyrimas
- Pažink savo rajoną: kūrybinis darbas
Projekto partneris: EDU Vilnius